Het hoofdkwartier van smartphoto mag dan wel in het kleine Wetteren staan, de reikwijdte van het fotobedrijf gaat tot ver buiten de grenzen. Met business units in Nederland, Zwitserland en Zweden drukt smartphoto stevig zijn stempel op de Europese e-commerce. De producten in hun buitenlandse webshops zijn zowat dezelfde als die in de Belgische, maar de verschillende markten hebben toch elk hun eigenheden, weten marketing managers Maria Sillen-Sittner uit het Zweedse Malmö en Susan Delver uit Hengelo bij onze noorderburen. 

Andere feesten en gewoontes

Niet alleen het gedrag van de consument is anders, ook onze gewoonten verschillen. Terwijl in België de communiefeesten hard leven en er volop communiekaartjes worden gemaakt via smartphoto, kennen ze dat fenomeen in Nederland en Zweden veel minder. “We focussen wel heel hard op Sinterklaas, omdat de Nederlanders verzot zijn op die feestdag”, zegt Susan. 

Ook in Zweden geen communiefeesten, vertelt Maria. “En ook niet in Denemarken, Finland en Noorwegen — landen waar we vanuit Malmö ook verantwoordelijk voor zijn en die protestants zijn. We focussen dus meer op andere momenten zoals Valentijn of moederdag en vaderdag”, gaat Maria verder. “Maar in de twee overige landen die we nog bedienen, het Verenigd Koninkrijk en Ierland, zijn er wel nog katholieke gemeenschappen die communies vieren. Dus daar kunnen we makkelijker de Belgische content overnemen.”

De buitenlandse business units krijgen de vrijheid om de smartphoto webshop aan te passen aan hun eigen markt. “En dat is goed”, vindt Maria. “We merken dat mensen beter reageren als we onze communicatie, acties of product range aanpassen aan events en gebeurtenissen in een specifiek land.” Susan treedt haar Zweedse collega bij: “We krijgen enorm veel vertrouwen vanuit het hoofdkwartier in Wetteren om te doen wat wij nodig vinden voor onze regio. Dat geeft een goed gevoel, en het maakt dat wij onze job goed kunnen doen.”

De verschillen tussen de webshops in de diverse markten zit ’m soms in de kleine dingen. Maria geeft een voorbeeld: “Denen zijn gek op hun nationale vlag. We hebben al gemerkt dat we klanten nog meer kunnen triggeren door hun vlag in te zetten bij de promotie van acties of nieuwe producten. We gaan ook niet voor één-op-één-vertalingen van onze communicatie, want niet elk woord geeft in het ene land hetzelfde gevoel als in het andere. Het is belangrijk om met die kleine zaken rekening te houden om zoveel mogelijk impact te hebben”, aldus Maria. 

Lees meer