Als sterk groeiend bedrijf is het geen wonder dat smartphoto mooie cijfers kan voorleggen. Maar de grote aantallen orders die het fotobedrijf in 2020 heeft verwerkt, verbazen zelfs hun eigen medewerkers. “Hebben wij écht zoveel producten uit de deur gekregen?!”, vraagt chief commercial officer Ilse Van Vaerenbergh zich luidop af. Niet alleen de bestellingen, maar ook het aantal klanten blijft maar stijgen. De vruchten van hard werk, goed teamwork en de juiste bedrijfsspirit, klinkt het nog bij Herwig Boudry (Group Marketing & eComm Manager). 

Eind november breekt bij smartphoto elk jaar opnieuw de drukste periode aan. Mensen beginnen aan hun kerstinkopen, en gepersonaliseerde fotocadeaus mogen duidelijk niet meer ontbreken onder de kerstboom, zo blijkt uit de cijfers van smartphoto. In een tijdspanne van dertig dagen — van 21 november tot 20 december — zijn er vorig jaar 585.473 bestellingen geplaatst door 491.617 klanten. En die klanten hebben meteen veel producten in hun winkelmandje gelegd tijdens die bestellingen. Zo werden er maar liefst 528.133 geschenken, 349.054 kalenders, vier miljoen fotokaarten en zeven miljoen fotoprints verkocht. 

Gigantische cijfers, beseft Herwig. “Ongelofelijk dat al die zaken zijn buiten geraakt en op tijd bij de klant zijn beland. Chapeau voor de mensen van productie die hier daarvoor gezorgd hebben”, zegt hij. “En nog straffer als je weet dat bij veel van de producten veel manuele handelingen horen”, vult collega Ilse aan. “Uiteraard gebeurt er veel automatisch, maar niet alles. Veel fotogeschenken gaan nog door verschillende handen.”

Samenspel van alle teams 

En dan zijn er nog de marketing- en klantendienst, die volgens Herwig en Ilse ook een grote bijdrage leveren in de mooie resultaten. “Het eerste team is heel goed in een band creëren met nieuwe en huidige klanten. De nieuwsbrieven die ze uitsturen, de leuke wedstrijden die ze opzetten of de verwennerijen waarmee ze mensen verrassen: daarmee trekken ze klanten mee in het verhaal van smartphoto. Die klant gaat er ook met plezier in op, dat zien we duidelijk aan onze cijfers. Waar we vroeger op social media misschien honderd volgers hadden, zijn ze nu met z’n tienduizenden. Die zijn ook stuk voor stuk onze ambassadeurs, tevreden klanten maken reclame voor ons. Fantastisch toch?”

Als het dan toch eens ergens fout gaat, dan vangt de klantendienst dat perfect op. “Ze luisteren naar de klant en zoeken altijd samen met hen naar een oplossing. Ze zorgen ervoor dat die klant met een glimlach de telefoon inhaakt. Eigenlijk is dat het doel van smartphoto: mensen een glimlach op het gezicht bezorgen. Iedereen binnen het bedrijf werkt daar aan mee, iedereen begrijpt die spirit. Doordat we allemaal op dezelfde golflengte zitten daarover, maken alle teams ook juiste beslissingen die bijdragen tot die hoge records. Het is een samenspel, een puzzel waarvan de stukjes mooi in elkaar vallen.”

Lees meer