Met meer dan 25 jaar ervaring in de productie van kwalitatieve fotoproducten is smartphoto zonder twijfel een gevestigde waarde in de e-commerce. Dat betekent niet dat het bedrijf nu op zijn lauweren rust, integendeel. Met een pas geopende tweede fabriek investeert smartphoto volop in de toekomst en zet het vol overtuiging koers richting meer groei.
De nieuwe fabriek ligt op amper een paar kilometer van het eerste gebouw van smartphoto in Wetteren. Zo duwt het bedrijf nog dieper zijn wortels in haar geliefde Oost-Vlaamse stad. Ondanks de korte afstand tussen beide gebouwen, was de verhuis voor een dertigtal medewerkers een aanpassing. “Wij hebben veel werknemers die al twintig jaar of langer bij ons werken”, zegt Group Operations Manager Frederik De Grove. “Plots in een andere omgeving aan de slag gaan, was voor hen best spannend.”
Maar zij die er vorige maand hun intrek hebben genomen, zijn positief. “Het is dan ook een veel nieuwer gebouw, nog geen tien jaar oud. Productiemedewerkers zitten niet meer zo op elkaar gepakt, waardoor het nu aangenamer werken is in beide gebouwen. Er is veel meer ruimte om je job te doen.”
Ruimte voor groei
De ruimte van de Gift Factory wordt vooral ingenomen door de geschenkenafdeling van smartphoto. “Alle gepersonaliseerde items die je makkelijk cadeau kan geven, worden op de nieuwe locatie geproduceerd”, zegt De Grove. “Dat gaat van puzzels tot kopjes, T-shirts, sleutelhangers en alles daar tussenin.” Daarnaast dient het gebouw ook als opslagruimte. “Vroeger huurden we een plek om onze stock kwijt te kunnen, nu hebben we plaats om alles in huis te houden. Dat bespaart niet alleen kosten, het werkt ook efficiënter.”
Dat gebouw aanschaffen was dan ook een strategische keuze. De Grove: “We zijn een groeiend bedrijf en onze eerste locatie begon uit haar voegen te barsten. Met de nieuwe fabriek hebben we letterlijk en figuurlijk meer ruimte voor onze huidige en toekomstige groei. We kunnen niet alleen alles beter positioneren in beide gebouwen, we plaatsen nu ook met gemak nieuwe machines op de productievloer, wat ons de mogelijkheid geeft om nieuwe producten te lanceren.”
Een belangrijke incentive
In tijden van onzekerheid zoals de coronacrisis is het voor De Grove geruststellend te weten dat hij werkt in een bedrijf met een toekomstvisie. “Met de Gift Factory tonen we dat onze blik vooruit gericht is en dat we goesting hebben om te blijven groeien. Er is hier een drive om nieuwe dingen te blijven proberen en te testen. Ik denk niet dat ik de enige ben voor wie dat een belangrijke incentive is om ergens aan de slag te willen gaan”, zegt De Grove. “Dat we de afgelopen maanden meer mensen hebben aangenomen, en naar de toekomst toe nog extra medewerkers zullen nodig hebben, geeft alleen maar vertrouwen.”
Mensen blij maken
De markt waarin smartphoto vertoeft, is best competitief. “Maar tegelijk erg dynamisch. Dat maakt het zo plezant”, zegt De Grove. Smartphoto bedient vier miljoen klanten per jaar over heel Europa en het is vooral de missie van het bedrijf om die allemaal erg gelukkig te maken. “Het leuke aan werken bij smartphoto is dat je weet dat je producten creëert waar je mensen blij mee maakt.” Want, zeg nu zelf, wie kan een glimlach bedwingen als hij een koffiekop krijgt met een foto van de kleinkinderen, of een koekjesdoos met de familiehond in volle glorie?
In het hoogseizoen net voor de eindejaarsfeesten is het alle hens aan dek bij smartphoto. Iedereen staat paraat om die gepersonaliseerde koffietassen en koekjesdozen klaar te krijgen. Maar nadien biedt smartphoto flexibiliteit aan haar werknemers, en ook dat is voor velen good to know. “Administratieve medewerkers genieten van glijdende uren en thuiswerk. Zo kunnen onze mensen hun work-life balance in evenwicht houden. Voor productiemedewerkers is van thuis uit werken natuurlijk niet mogelijk, zij moeten nu eenmaal hun job in de fabriek uitvoeren. Maar in het laagseizoen zijn er ook voor hen flexibele opties. We communiceren ook heel open en direct over wat mogelijk is en wat niet. Geen bureaucratie hier.”