De coronacrisis zet onze maatschappij voor zware uitdagingen. Snel aanpassen en vlot schakelen zijn een must geworden. Daarom besliste CEO Stef De corte nog voor de aanbevelingen van de overheid om het webshopteam van smartphoto fulltime thuis te laten werken. “Smartphoto bewijst met deze beslissing dat de gezondheid en het welzijn van mensen op de eerste plaats staan”, zegt webshopmanager Mathieu Lanssens. “Een sterke beslissing. Daar kunnen we als medewerkers alleen maar bewondering voor hebben.”
Lanssens is in juni 2020 in het webshopteam van smartphoto begonnen als manager, maar amper vier maanden later kreeg hij al een grote uitdaging: een groep van twaalf medewerkers klaarstomen om 100% van de tijd thuis te werken. “Op 12 oktober kregen we ’s middags de beslissing van onze CEO te horen, ’s avonds waren onze designers hun grote computerschermen in de auto aan het duwen en onze fotografen hun fotostudio aan het afbreken om thuis op te zetten. Het moest snel gaan, maar het was de juiste beslissing”, zegt Lanssens.
Geen meeloper, maar voorloper
Volgens de manager toont deze proactieve beslissing van de directie meteen het ware gelaat van smartphoto. “We zijn een heel innoverend bedrijf. Niet alleen op vlak van wat we doen, maar ook hoe we het doen. Onze CEO durft beslissingen nemen. Het maakt dat we nooit een meeloper zijn, maar een voorloper. In deze specifieke situatie heeft De corte niet gewacht op de maatregelen van de politiek of gekeken naar wat andere bedrijven doen, maar het heft in eigen handen genomen en gezegd: de gezondheid van mijn mensen gaat voor.”
Niet iedereen bij smartphoto kan van thuis werken, maar net dat was één van de redenen om het webshopteam wél naar hun home office over te schakelen. “We werken niet alleen van thuis voor onze eigen veiligheid, maar ook voor die van onze productiemedewerkers in de fabriek. Zij moeten hun job ter plekke uitvoeren, dat kan niet anders. Maar door zo weinig mogelijk mensen in het gebouw te hebben, hopen we dat niemand van hen besmet raakt. Zo kunnen zij hun werk blijven doen, en kan het bedrijf mede dankzij hun inzet blijven draaien.”
Losse sfeer
Het webshopteam kan zijn werk wel perfect van thuis doen met een goeie computer en de juiste software of apps. Maar dat wil niet zeggen dat het net zoals op kantoor is. “Op kantoor heb je een goed geoliede machine. Collega’s kennen elkaar al lang, zijn ondertussen zelfs vrienden geworden. Wie een vraag heeft, passeert snel eens langs je bureau. Of je maakt een wandelingetje om samen iets te bespreken. Dat heb je nu allemaal niet meer. Je moet het doen met een chatbericht of een video call. Het is dus de kunst om diezelfde drive en sfeer van op kantoor te behouden, terwijl iedereen op een andere plek zit.”
Niet gemakkelijk, maar Lanssens houdt er een informele en losse sfeer op na met zijn team van twaalf. “We werken al hard genoeg, er mag ook eens gezeverd worden”, zegt hij daarover. Diezelfde filosofie probeert hij door te trekken in het thuiswerk. “Elke maandag hebben we een videomeeting met het hele team. Dan bespreken we de to do’s van de week, maar op het einde is er altijd ruimte om te vragen hoe het weekend is geweest. Als iemand zijn kat in beeld passeert, dan negeren we dat natuurlijk ook niet. Of een nieuw behangpapier op de thuiswerkplek zullen we ook wel bespreken en analyseren”, lacht de manager. “Op vrijdagmiddag hebben we trouwens een echt bijkletsmoment: dan hebben we het over alles, behalve over het werk. Doorheen de week probeer ik ook al met iedereen minstens één keer bij te praten, over om het even wat.”
Luisterend oor
Volgens de manager is het nu belangrijker dan ooit om te tonen dat je als leidinggevende aanwezig bent. “En niet gewoon online zijn, maar ook écht een luisterend oor zijn. Niet iedereen past zich even vlot aan aan deze nieuwe situatie, sommigen hebben het er moeilijk mee dat ze niet weten wanneer ze hun collega’s nog eens in het echt zullen zien. Maar het team weet dat ze bij mij terecht kunnen. Open communicatie is bij thuiswerk nog crucialer geworden. Je moet duidelijk zijn in wat kan en wat niet, maar je moet ook tonen dat je aanspreekbaar bent, ook al zit je niet bij elkaar.”
Goeie afspraken maken goeie vrienden, weet Lanssens ondertussen. “Iedereen moet met dezelfde tools werken. We hebben nu ook een app waarmee we bijhouden hoelang iemand aan een project heeft gewerkt. Niet om mensen te controleren — ik heb alle vertrouwen in dat iedereen zijn job naar behoren doet. Wel om hen structuur te geven. Ze kunnen zien hoeveel uren ze aan iets hebben gewerkt, en zo een beetje de workflow van op kantoor nabootsen.”
Een vleugje humor
Ondertussen hebben de leden van het webshopteam een goeie manier van werken gevonden. “Met vallen en opstaan. Niemand heeft het juiste antwoord, niet alles werkt voor elk team of elke persoon. Maar we hebben een sterke ploeg. En ook belangrijk: iedereen is er volop voor gegaan. Want de baas kan wel beslissen dat je van thuis moet werken, de effort om er een succes van te maken moet van iedereen komen. Thuiswerk is een taak van het hele team. Bij ons ziet iedereen dat in.”
Of Lanssens het ziet zitten om de start van de drukste periode van het jaar van thuis uit in goede banen te leiden? “Zeker, we zijn er klaar voor. Vanaf midden november neemt het aantal bestelling bij ons toe, omdat mensen beginnen met hun kerstinkopen. Iedere medewerker, van productiemensen tot content creators, is in deze periode hard nodig. Een goeie samenwerking tussen alle teams is cruciaal, maar dat gaat hier goed”, zegt de manager. “Weet je, alles heeft te maken met de bedrijfscultuur. Bij smartphoto heerst er in het algemeen een open en toffe sfeer. Mensen met een vleugje humor, die hebben we hier. We doen ons werk hier serieus zonder onszelf te veel au sérieux te nemen. En dat maakt het allemaal zo aangenaam, zelfs in moeilijke tijden.”